VERKIEZINGEN 26 mei 2019 Laat van je horen!


Vraag:

Waarom wilt u niet raken aan de riante subsidiëring van bedrijfswagens, terwijl snijden in de sociale zekerheid geen probleem is?


1462 dagen geleden gesteld

De OESO gaf vorig jaar duidelijk aan dat België het enige land in West-Europa is dat zijn eigen fileleed subsidieert. Sterker nog, geen enkel land ter wereld bevoordeelt het bezit meervan een bedrijfswagen zoveel als België. De maatschappelijke en economische kosten voor het bezit van een extra bedrijfswagen in een extreem filegevoelig land als België tornen niet op tegen het loonvoordeel van de subsidiëring. Bovendien is de subsidiëring een gigantische uitgavenpost van miljarden. U geeft zelf aan dat rationeel hier iets aan gedaan moet worden, maar kiest voor 'stabiliteit' en kijkt nog maar eens naar de sociale zekerheid. Dat begrijp ik eerlijk niet.


Antwoord:
  • Bart De Wever Beantwoord
    Bart De Wever

    Bedrijfswagens zijn momenteel een compensatie voor de hoge loonlasten in dit land. Ze vormen een volwaardig deel van het verloningspakket. meerBedrijfswagens zijn momenteel een compensatie voor de hoge loonlasten in dit land. Ze vormen een volwaardig deel van het verloningspakket. Dat zomaar afschaffen is aan het loon van de mensen zitten. Inherent kan je je natuurlijk vragen stellen bij dat systeem. Puur rationeel bekeken moet daar iets aan gedaan worden.
    Maar stabiliteit is voor ondernemers ook van het grootste belang. Aan dit systeem is de laatste jaren al constant gemorreld. Wij willen de regels niet opnieuw en-cours-de-route veranderen.
    De N-VA maakt ondertussen wel werk van een loonlastenverlaging. Wanneer de loonlasten echt substantieel gedaald zijn, kan het systeem van de bedrijfswagens herbekeken worden. minder

    1211 dagen geleden beantwoord