Vraag:

Waarom negeert het verkeersbeleid wetenschappelijk bewijs over bv de 85th percentile speed rule?


937 dagen geleden gesteld

Het snelheidsbeleid in BEL is gebaseerd op betutteling en repressie van de autobestuurder. De snelheidslimieten worden steeds minder gedragen door de bevolking (bron: BIVV: daling van 24% sinds 2003). De meer85th percentile speed-rule (V85) wordt systematisch genegeerd door de wegbeheerder. Dit ondanks het aanwezige wetenschappelijke bewijs dat snelheidslimieten dichter bij deze V85 veiliger zijn en tot minder ongevallen leiden. Men probeert lage, ridicule snelheidslimieten in te stellen en controleert hier strikt op. Indien de weginfrastructuur echter een hogere snelheid toelaat, zal dit de chauffeur enkel maar frustreren en tot gevaarlijke acties aanzetten. Het is niet verwonderlijk dat we in BEL meer verkeersdoden hebben dan bv in GER, waar men veel vrijer en correcter omgaat met snelheidslimieten.
Het nieuwe speeltje van de regering is trajectcontrole. Een privacy schendend systeem van totalitaire controle. Waarom niet investeren in betere rijopleiding en realistische limieten?



Antwoord:
  • Ben Weyts

    Nog geen antwoord.

    Steun deze vraag en deel ze zo veel mogelijk op social media, zodat deze snel beantwoord wordt.

    Steun vraag
  • Hilde Crevits

    Nog geen antwoord.

    Steun deze vraag en deel ze zo veel mogelijk op social media, zodat deze snel beantwoord wordt.

    Steun vraag